23 November, 2011

mengape wnita msih single??


Kalu ada yang tengok filem 3,2,1 Cinta pasti korang tahu satu fakta yang terdapat dalam filem tu yang menerangkan pasal lelaki dan perempuan..fakta tersebut boleh menggugat keegoan seorang wanita..tak percaya?..tengok lah sendiri cerita tu..
“nisbah wanita kepada lelaki adalah 37 :1 “
Tengok lah salih yaakub?..berapa isteri dia?..E-M-P-A-T kan?.. dah terbukti lah kot kat situ yang jumlah perempuan lebih ramai daripada lelaki..jeles aku dengan salih yaakub..bang,ada tips dak?
Tapi bila kita bercakap pasal jumlah lelaki dan perempuan yang berbeza-beza ni dalam konteks islam ia adalah salah satu petanda yang memungkinkan dunia yang kita hidup sekarang ni dah di penghujung usia?
Dari Anas Ra. Dia berkata; “Aku akan menceritakan kepada kamu sebuah Hadis yang tidak ada orang lain yang akan menceritakannya setelah aku. Aku mendengar Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda; “Diantara tanda kiamat ialah sedikit ilmu, banyak kejahilan, banyak perzinaan, banyak kaum perempuan dan sedikit kaum lelaki, sehingga nantinya seorang lelaki akan mengurus lima puluh orang perempuan.” (HR. Bukhari Muslim)
Update : jumlah lelaki di malaysia adalah melebihi bilangan wanita..(sumber)
Tetapi adakah fakta tentang jumlah lelaki dan perempuan tu boleh menjadi satu alasan yang kukuh kenapa wanita tu masih single?
awek cun
Paras Rupa
Cinta dari mata turun ke hati ye dak?..tapi macam mana nak turun tu?..orang cakap muka cantik menawan macam lisa surihani cepat je yang lelaki ni tertawan,tapi kalau yang wajah dia biasa-biasa je lelaki tak pandang?
Come on..memang betul lumrah manusia suka pada benda yang cantik..tapi kecantikan tu sendiri sesuatu yang subjektif..ada orang nampak nora danish cantik cun melecun,tapi aku tengok dia biasa je…
Setiap makhluk ciptaan Allah swt ada kelebihan dan kekurangan dia.. apa yang penting “dalam” pun mahu cantik..bukan double meaning,dalam tu maksudnya peribadi..get it?
point : jangan kecewa dengan diri anda
lisa surihani cantik bertudung
Penampilan Diri 
Muka dah cantik,tapi pakaian selekeh?..fuuh..kak,makcik jual kat pasar pun tahu bergaya, tak kan ko tak mahu bergaya?..haa..kekemasan tu penting..lelaki nak tengok tu jugak..
Tapi sekarang aku rasa dah ramai gadis-gadis yang mula bergaya..sebab kalau tengok pada profile picture facebook semua bergaya sakan macam model..sampai susah aku nak pilih calon nak hantar senarai nama kat emak aku..keh3
point : jagalah penampilan diri biar sedap mata memandang
perangai yang baik
Tutur Bahasa dan Kesopanan
Kalau anda rakyat Malaysia,pasti anda tahu rukun negara yang ke 5 kan?..nak aku habaq gak ke?..oke-oke..
KESOPANAN DAN KESUSILAAN
Perempuan kena lah bersopan santun jugak kan,jangan nak keras macam lelaki jugak lagaknya..sebab nanti nak pikat hati mak mertua lagi ye dak?..tapi lain lelaki lain cita rasanya..ada je boy yang minat dengan girl yang agak kasar gayanya..kan?..
point : budi bahasa budaya kita
keyakinan diri wanita
Keyakinan Diri
Gadis yang merasa rendah diri dan tidak layak untuk mendekat seseorang lelaki kerana rasa kekurangan dalam dirinya..dia rasa macam tidak layak untuk lelaki tersebut sama ada dia lebih baik dari lelaki tersebut atau lelaki tu lebih baik dari dia..kalau mereka suka seseorang mereka akan pendam kerana  takut dan malu untuk bagitahu..
Kalau ada ada rasa macam tu elok sangatlah tengok cerita 3,2,1 cinta tu..tengok macam mana cara perempuan pikat lelaki..lawak pun ada jugak kalau pakai cara camtu…hehehe
point : tak salah perigi cari timba
kecewa putus cinta
Serik Bercinta
haaa..ni memang selalu lah..bila dah di kecewakan seseorang sampai remuk hati pasti si gadis ni susah lagi nak percayakan cinta..memang lah pengalaman tu pedih untuk diterima…tapi pengalaman tu juga mengajar kita untuk jadi lebih matang untuk hubungan seterusnya..
point : open your mind,open your heart =)
Tapi ingatlah,jodoh kita Allah dah tentukan..pasti ada si dia yang bakal bersama kita kelak..cepat atau lambat je..btw,dengar cerita tuan blog ni masih single…

No comments:

Post a Comment