23 November, 2011


Wanita Melayu mem”Pertuhan”kan Perasaan
Situasi umat Islam sekarang semakin parah dan berada dalam keadaan yang sangat tenat apabila kaum wanita mereka telah pun dikuasai oleh kejahilan dan hawa nafsu yang bernama perasaan.

Melalui perasaan sesuatu hukum agama boleh diterima atau ditolak secara mentah-mentah dan dengan perasaan seseorang wanita boleh mentafsirkan al-quran dan as-sunnah sekalipun tidak boleh berbahasa arab dan jahil tentang hokum hakamnya. Apa yang penting ialah memuaskan hati dan perasaannya.

Mereka beragama juga demi kerana menghilangkan rasa bersalah dan kerana mahu menjaga kestabilan perasaannya. Agama mampu menjaga perasaan dan merasakan diri mereka sedang dalam keadaan dirahmati dan dilindungi oleh tuhan. Perasaan demi perasaan kaum wanita menjadi panduan dalam kehidupan apabila segala-galanya bermula daripada soal jodoh, makanan, pekerjaan dan kehidupannya adalah ditentukan oleh perasaan dan bukanlah lagi Al-Quran dan As-sunnah mahupun Allah selaku tuhan.

Di dalam sebuah forum wanita yang dianjurkan oleh sebuah persatuan wanita maka berbicaralah orang-orang di dalamnya berkenaan hal-ehwal kaum wanita. Segala isu dan cerita yang terkeluar adalah tidak menyalahi lima perkara iaitu : tentang isu yang menyentuh perasaan, apa perasaan kita, kenapa kita berperasaan seperti itu, penegasan bahawa perasaan perlu dijaga, perkongsian perasaan antara satu sama lain.


Sikap mereka ini jelas menunjukkan bahawa mereka telah kufur kepada tuhan dan mempertuhankan perasaan dan hawa nafsu mereka dengan menjadikan ianya bukan sahaja sebagai Rabb sembahan, Illah dan ikutan sebaliknya menjadikan perasaan mereka sebagai berhala-berhala yang disembah setiap masa dan ketika.

Tanyakanlah mereka kenapakah kamu bersolat ?

Mereka akan menjawab kerana solat itu dapat membuatkan hati menjadi tenteram dan perasaan saya menjadi tenang. Kasihan mereka yang sudah terkeliru dalam sembahan apabila menyangka bahawa kehidupan mereka itu sebenarnya untuk memenuhi perasaan mereka sendiri bukannya untuk mengabdikan diri kepada tuhan di waktu senang dan di waktu sempit.

Kasihan dengan generasi masa depan kerana mereka sama sekali tidak akan bertemu dengan zaman kegemilangan. Masakan umat boleh gemilang jika wanitanya masih tenggelam dalam khayalan perasaan.

No comments:

Post a Comment